2 oktober 2023

Petitie: verkiezingsprogramma’s

OudGenoeg

Petitie: Neem een goed ouderenbeleid op in de verkiezingsprogramma’s

Als de politiek na de verkiezingen op 22 november geen werk maakt van goed beleid voor senioren, treft dat miljoenen Nederlanders. Oud én jong. Elk verkiezingsprogramma hoort daarom een verstandig ouderenbeleid te hebben. Met de petitie Oud genoeg om wijs te kiezen! roept Senioren Netwerk Nederland iedereen op wijs te stemmen. Laat weten dat u wijs gaat stemmen en teken de petitie.
NAAR ONZE PETITIE!

Steun voor KBO-Afdelingen
via Rabo ClubSupport

De Rabobank is gestart met de jaarlijkse ClubSupport-actie. Leden van de bank kunnen tot en met 26 september stemmen op hun plaatselijke of lokale KBO-Afdeling. De Afdelingen kunnen een extra financieel steuntje in de rug goed gebruiken!
LEES HIER MEER

Subsidie mogelijk voor bijeenkomsten palliatieve zorg

KBO-Afdelingen kunnen een subsidieaanvraag indienen voor bijeenkomsten over palliatieve zorg die in 2023 worden gehouden. Aanvragen kan nog tot 29 september.
LEES HIER MEER

Zien we u op de 50PlusBeurs?

Nog tot en met aanstaande zaterdag wordt in de Jaarbeurs in Utrecht de 50Plusbeurs gehouden. Op de beurs staan honderden stands vol informatie, entertainment en aanbiedingen. Ook KBO staat op de 50Plusbeurs. Wij ontmoeten u graag in stand 07A06. We delen die stand met het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de Nederlandse Vereniging van Banken en de politie. Met de stand willen we gezamenlijk senioren waarschuwen voor fraude, zoals phishing, internetcriminaliteit, hulpvraagfraude en spoofing.

Zullen zorgverzekeraars hun contracten op tijd rond hebben?

Zorgverzekeraars moeten wettelijk verplicht worden om tegelijk met de nieuwe zorgpolis kenbaar te maken met welke zorgaanbieders zij een contract hebben afgesloten, vindt KBO-Brabant. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft nu een document opgesteld om de onderhandelingen beter te laten verlopen. De NZa verwacht daarvan significante verbeteringen. Wij betwijfelen of dit echt gaat werken. Daarom houden we scherp in de gaten of de verzekeraars de zorgcontracten daadwerkelijk tijdig rond hebben.

Aan de slag met
Kunst door de Brievenbus

Kunst door de Brievenbus is een bijzonder project waarbij senioren kunstopdrachten uitvoeren – individueel of in een groep – en die vervolgens presenteren of exposeren. Het project is een initiatief van het fonds Lang Leve de Kunst. KBO-Brabant heeft zich aangemeld als partner van Kunst door de Brievenbus. Binnenkort leest u er meer over in ONS Actueel.

Handige modelovereenkomsten

De Belastingdienst heeft een website waar men modelovereenkomsten voor zzp’ers kan downloaden. Handig voor KBO-Afdelingen of -Kringen die bijvoorbeeld een tijdelijke ICT-medewerker, een freelance redacteur of ontwerper, of inhuurkrachten voor horeca- of cateringactiviteiten inzetten. Bij elke modelovereenkomst staat vermeld voor welke situatie die is bedoeld.
NAAR DE WEBSITE
14 september 2023 – Verschijnt tweewekelijks